Listy č. 243
Studijní texty, volné a
krácené překlady z německého tisku
Závěrečná řeč na Dni
vlasti v Klosterneuburgu, září 2018
Závěrečnou řeč pronesl
vědecký referent SLO, Mag. W. Kowalski.
Poděkoval krajanům za jejich účast, přestože to pro ně není lehké z důvodu
stáří a slabosti. Potěšující je i přítomnost čestných hostů z oblasti politiky
a kultury, což je důkazem solidarity velké části rakouské veřejnosti se
záležitostmi vyhnaných. Je však nutné uvést i postoj některých novinářů k české
omluvě za vyhnání, jako by to byla jen spravedlivá odplata za vyhnání Čechů ze
Sudet v osmatřicátém roce. Taková tvrzení lze lehce vyvrátit, na př. tím, že
Čechům, žijícím v zemích s novými hranicemi, byla poskytnuta možnost opce
českého nebo německého státního příslušenství. Statisícům Čechům, kteří po
první světové válce přivandrovali na německé území, si mohlo zachovat české
státní občanství a mohli zůstat v Sudetech. V letech
1938/45 žila na německém území česká menšina, čítající 400.000 lidí. Mnoho z
těch, kteří měli občanství německé, sloužilo i ve Wehrmachtu.
Poté se řečník odvolal
na výroky paní Kitzmullerové ohledně "vítací
kultury". Poukázáno bylo na to, že tehdy rakouská politika byla velmi
vzdálená přátelskému uvítání vyhnaných. Statisíce byly odsunuty ze sovětské
zóny do Německa, mnoho z nich narazilo na jasné odmítnutí ze strany
starousedlíků.
Poté referent poděkoval
krajskému presidentu Mag. Wilfingovi
za jeho výrok, že Benešovy dekrety nemají místo v evropském společenství.
Bohužel se teď na rakouské politické scéně o tom moc nemluví, přestože většina
Čechů se nestydí nazývat všechny Němce "nacisty" a připisovat jim
kolektivní vinu. Takto narušují předpoklad
bezkonfliktního soužití různých národů ve spojené Evropě.
Na závěr referent vyzval
přítomné, aby přišli na Den vlasti i v příštím roce a hlavně aby svým dětem
vysvětlovali pravdu dějin. Upozornil i na sympozium pro mladou i střední
generaci, které se bude konat v listopadu a bude se zabývat vyhnáním různých národnostních skupin -
třeba Arménů a Syřanů. Doporučil i účast na zasedání sudetoněmeckých kněží ve
dnech 5. a 6. 11 ve vranovském klášteře u Brna.
Rakousko Vídeň/Klosterneunburg, 19.09.2018, Sudetoněmecká tisková služba /SdP
Vyhnání – Když znovu
obživne trauma
Smálo se jim a
posmívalo. Dlouho byli němečtí vyhnanci jediní, kteří udržovali vzpomínky na
vlast. Nikdo jim za to nepoděkoval. Dnes je najednou zase vlast „in“. Globalizační zmatky způsobily změnu uvažování a krásný
obraz „globální vesnice“ dostal trhlinu. Každoroční „Den vlasti“ nabízí příležitost
toto téma rozebírat ve všech ohledech. Debata by se neměla zabývat pouze
jásotem nad integrací, měla by se obrátit i k lidským aspektům, které i po
70 letech neztratily svou důležitost. To, že vyhnání bude působit dlouhodobě,
vyjádřila již v roce 1948 socioložka Elizabeth Pfeil:
Do pohybu se dostali nejen lidé a dobro, ale i představy a hodnoty. Teprve
druhé či třetí generace budou mít pocit, že zapustily kořeny ve své „nové
vlasti“. Proto pro východní a sudetské Němce vzpamatovat se z tohoto zlomu
v životě. Dokud pracovali, tak to nebylo těžké – trauma se dostavilo
znovu, když se z nich stali důchodci. Proto s bolestí přihlížejí na
snahu politiky nějak obeplout kapitolu vyhnání.
Avšak dějiny, které by chtěly odepřít obětím právo na vzpomínky, nejsou
pro společnost prospěšné – to napsal již před lety Karl Peter Schwarz. Není to
prospěšné ani pro dobré sousedské vztahy, kde smělí intelektuálové označují
vyhnání za „to, čím opravdu bylo – bezpráví a zločin. Dnes se politici chlubí,
že „staví mosty na druhou stranu“. Byli to však vyhnaní, kteří udržovali
kontakty se starou vlastí a usilovali o smíření. Je to již zapomenuto? Proto jsou
„Dny vlasti“ důležité, aby práci vyhnaných také připomněli. Zesnulý politik
Peter Glotz (SPD) napsal v roce 2003: “ Chceme
čestnou debatu, žádné politicky korektní řečnění.“ A takto by se měli
vyjadřovat řečníci na „Dnech vlasti“.
Sudetenpost, 6. září 2018, str. 1,
redakční článek bez uvedení jména autora nebo značky
Babiš žádá EU o NE pro
uprchlíky
Český premiér A. Babiš vyžaduje od EU restriktivní politiku vůči uprchlíkům:
„V první řadě musíme vyslat jasný signál, že dveře do Evropy jsou uzavřeny a
nikdo nemůže do Evropy vstoupit.“ Poselství Evropy by mělo znít i takto:
„Zůstaňte doma, pomůžeme vám tam!“ Je nutné, aby se řeklo jasně – zdůrazňuje Babiš: „Když jsme řekl, že nepřijmeme ani jednoho
nelegálního migranta, tak to platí.“ Na rozdělování kvót do států EU, Babiš jasně odpověděl: „Svým evropským partnerům stále
opakuji, že nám nikdo nemůže nikoho vnutit. Pouze Češi rozhodnou, kdo u nás
může žít.“
Sudetenpost, 6. září 2018, str. 2, bez uvedení jména autora
nebo značky
Před 115 lety se
narodil Hans – Christoph Seebohm
4.5. je 115. výročí
narozenin H.-Ch. Seebohma.
Jeho nástupce Rudolf Lodgman von
Auen byl od r. 1959 až do své smrti v r. 1967
mluvčím sudetoněmeckého landsmanšaftu (SL). Dodnes je
ignorováno, že tento ministr dopravy v kabinetu kancléře K. Adenauera nabídl
Čechům ruku k dohodě během studené války. Na sjezdu SL v r. 1963
prohlásil: „Musíme společně přemoci minulost ve vzájemném porozumění a
odpuštění, a to činy a ne slovy. Ačkoliv my, sudetští Němci, nemáme žádnou vinu
na zřízení Protektorátu Čechy a Morava v r. 1939 a na zločinech,
způsobených Čechům, … prosíme v duchu křesťanství český národ za odpuštění,
aby toto odpuštění mohlo být základem porozumění mezi národy.“ Stalo se tak
v r. 1963 a od té doby se touto otázkou nezabývala ani jedna sudetoněmecká
instituce, ani jedno grémium SL nebo Svaz vyhnaných. Zapomnělo se i na slova
mluvčího SL, F. Neubauera, který v Norimberku v r. 1994 odsoudil obsazení území,
obývaného Čechy, a zřízení protektorátu jako protiprávní porušení práva na
sebeurčení Čechů.
Sudetenpost, 6. září 2018, str. 8, bez uvedení jména
autora nebo značky
Zabili jsme nesprávnou
svini?
Připomeňme si, že
britský premiér chtěl zabránit vyhnání sudetských Němců z jejich dědičné
vlasti, Američané však se svým „Good old uncle Joe
(Josef Stalin), s vyhnáním souhlasili. Již 5. března 1946 Churchill rázně mluvil o „Železné oponě“ a varoval před převzetím
moci komunisty v baltských státech a státech východní Evropy – a to až
k tureckým hranicím. Stalin tato obvinění odmítl a nazval Churchilla
„podněcovatelem války“. 19.9.1946 Churchill uvedl
v Zurichu
své politické vize, které by mohly zajistit mír ve světě. Navrhoval
„svým způsobem Spojené státy Evropy“ se silnou armádou za účasti Německa. Tehdy
se hodně mluvilo o jeho výroku: „Zabili jsme nepravou svini!“. Malé světýlko
pro poražené? Nyní musí být i Američané bdělými, protože ví, že silnou armádu
lze vytvořit jen za účasti Němců! Pak přišel Marshallův
plán a my se stali spojenci – potřebnými spojenci? Peníze tekly do země a
začalo velké budování. Po ukončení druhé světové války všude znělo: „Nikdy
žádné zbraně Němcům!“ Již v červnu 1948 se ukázalo, že Churchill
měl pravdu. Sověti zablokovali příjezd do Berlína, jehož starosta Ernst Reuter volal o pomoc Ameriku, Anglii a Itálii. Tehdy
americký generál Lucius S. Clay
se postaral o vytvoření leteckého mostu do Berlína. 12.5.1949 blokáda byla
ukončena.
K tom u všemu
nemuselo dojít, kdyby „nebyla zabita nespravná
svině“. Na druhé straně můžeme poděkovat Rusům za znovuobnovení silného
Německa, které chránila „Železná opona“. Západ nás potřeboval – nás, kteří jsme
již nikdy nesměli nosit zbraně?
Je to ironií dějin:
Poražení se stali vítězi a svou pracovitostí dosáhli „hospodářského zázraku“.
Z naší hymny jsme převzali „Německo, Německo nade všechno“; zůstává však
stále problémem, že naše morální úsilí je ostatními považováno za úsilí za
získání moci.
Nyní oslabený americký
prezident D. Trump rozkolísal 70 let budované
obchodní vztahy a diktuje: „Amerika je první!“ Proto ztratil své nejlepší
přátele a pokouší se alespoň o harmonií s Ruskem. Jeho první pokus ve
Finsku byl truchlohrou, kde ukázal, že ruskému prezidentu Putinovi
nedorostl. Posmívají se mu nejen ve státě, ale i v jeho straně. Již
v r. 1945/46 Churchill předpověděl, že dostanou
od Stalina za uši. Jak to půjde dál? Nepřítel NATO se stává přítelem a přátelé
NATO nepřáteli? Další postup bude: „Rusko je první!“
Blaho národa je
nejvyšším příkazem; dovedl Římany až k Teutoburskému
lesu. Zde byly římské legie poraženy a jejich vláda byla ukončena. Byl to,
počátek rozpadu „Římské říše“.
Velmoci USA je již
odzvoněno a „America first“
to ještě uspíší. Již Oswald Spengler
uvedl ve svém „Pád Abendlandes (Západu?)“, že Rusko
v duchu Dostojevského má budoucnost a pád
přežije!
Sudetenpost, 6. září 2018, str.11, Tribuna názorů, Gerhard Roch, Aichach
V Praze opět
vzkvétají legendy
Zemanovo mlčení
k 21.8. a protesty proti premiérovi
Pán pražského Hradu,
známý pro svou upovídanost, se opět negativně projevil. M. zeman se zdráhal
připomenout svým občanům oběti sovětské intervence 21.8.1968, což vyvolalo
spekulace. „Hospodářské noviny“ se domnívaly – a zřejmě docela právem – že
zeman pravděpodobně raději mlčel, aby nerozhořčil svého přítele V. Putina.
Publicisté, střežící Zemana, vysvětlili jeho mlčení jinak: Zeman dokázal svou
smělost v době, kdy bylo zapotřebí obětí. „A to je daleko cennější, než
tisíce řečí po 70ti letech.“ Narážejí na fakt, že Zeman byl v roce 1970
vyloučen ze strana kvůli své kritice okupace. Tento osud tehdy postihl dost
funkcionářů a intelektuálů. Přesto však, proč by neměl Zeman jako hlava států připomenout krvavé události v r. 1968?
Podle dotazu organizace Postbellum 46% mládeže mezi
14-24 lety o této intervenci nic neví. Někteří považují „Pražské jaro“ za
festival klasické hudby. A mezi tím kvetou legendy. Z politické karantény
osvobození komunisté, kteří „tolerují“ vládu ANO a sociálních demokratů, je
vymýšlejí: Nebyli to Rusové, kteří potlačili reformní hnutí 21.8.68, ale
Ukrajinci. Z větší části okupačních vojsk byli Ukrajinci, sdělil předseda
KSČM, V. Filip, londýnskému „Gardien“. Konečně přece
tehdy i šéf sovětské komunistické strany L. Brežněv
byl Ukrajinec! Nějaká stopa Kyjeva tu je – předseda ukrajinské komunistické
strany Šelest, velmi horlil na politbyru
pro potlačení „pražského jara“. Obával se, aby se nějaká demokratizující
jiskra nepřenesla na jeho území. To, jak komunisté přetvářejí dějinné události
, se odráží i na poměrech ve státě. Komunistická strana je opět mocným
faktorem, podporujícím vládce, přestože je jedinou nereformovanou stranou ve
střední a východní Evropě. Premiér Babiš, bývalý
komunista, se nestydí nazývat tohoto de facto koaličního partnera
„demokratickým, konstruktivním a státotvorným.“ Proti tomu se protestuje. Pískání a výroky
proti němu doprovázely Babiše při odhalení památníku
v pražském centru. Praha je složitým partnerem Evropy.
Sudetenpost, 6. září 2018, str.2, značka (fac)
Rozdělovat a utiskovat:
Temná kapitola pražské církevní politiky
Církevní politika
československých nacionalistů první republiky a komunistů po druhé světové válce
je dodnes ještě nezpracovanou temnou kapitolou historie. Prezident T.G. Masaryk
v r. 1918: „S Vídní jsme se vypořádali, teď se vypořádáme s Římem!“
Stržení Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí a založení Československé
církve bylo symbolickým bojem proti katolické církvi, ke které se v r.
1930 hlásilo 92% sudetských němců. Masarykovy hrozby katolicizmu se jen málo
odlišovaly od těch, které měl prezident Gottwald po puči na jaře 1948. Benešův
nástupce řekl 9.6.1948 na zasedání ústředního výboru komunistické strany:
„Podporu národní církvi. Musíme církev neutralizovat a dostat do našich rukou,
aby sloužila režimu.“ K dosažení tohoto cíle byly použity všechny
prostředky – i subverze. Rozvrat církve nastal uvnitř. Laikové, členové komunistické strany,
založili „Katolickou akci.“ Řím na to reagoval exkomunikací všech členů této
organizace, i těch, kteří byli členy komunistické strany. Kardinál Beran se
vyslovil proti „Katolické akci“ v pastýřském listu. Tentýž kardinál Beran,
který pozdravil Gottwalda po převzetí moci v r. 1948 u vchodu do katedrály
sv. Víta.
Katoličtí biskupové
zaslali novým držitelům moci list, v němž vyjádřili důvěru ve spolupráci.
Biskupové se však mýlili. Církvi byl odňat majetek. Byl nad ním ustaven dozor.
V dubnu 1950 asi 2400 mužských příslušníků řádu bylo posláno do
koncentračních táborů a 10.000 jeptišek bylo internováno. Rozpuštěna byla i
řeckokatolická církev, zvláště na Slovensku. Poddajní „vlastenečtí kněží“ se
infiltrovali do komunistické strany. Nejznámější je případ katolického kněze
Josefa Plojhara, bývalého vězně koncentračního tábora
v Dachau. Byl ministrem v četných pražských
vládách. Historik Jaroslav Šebek napsal: „Plojhar byl
členem komunistické strany a jedním ze stoupenců režimu. „Na svátek Božího těla
v r.1949 křičelo v chrámu sv. Víta 1700 provokatérů proti Beranovi.
Krátce nato byl Beran internován a
ostatní biskupové byli sledováni.“ (Profesor Rudolf Grulich)
Teprve až za krátké
doby „Pražského jara“ byli duchovní
rehabilitováni, avšak v další fázi „konsolidace“ byli opět utiskováni.
První obětí brutality komunistického vedení byl v r. 1950 farář
z Číhoště, z malé vesničky blízko Prahy. V tamějším kostele se
stal zázrak. Dřevěný kříž se pohnul doprava. Toufar byl uvězněn. Do měsíce
zemřel na následky mučení. O událostech poté napsal Oldřich Tůma z České
akademie věd: „Během následujících let bylo několik farářů odsouzeno
k smrti. Avšak to, co se stalo s Toufarem, bylo znamením.“ To vše se
stalo v době, kdy vyhnání Němců bylo již ukončeno. V národní
katolické církvi se ani jednou neobjevil protest proti tomuto hořeplnému
vyhnání. (Pokračování)
Pro České národní listy
volně a kráceně přeložila Ing. N. Žečeva,
připravil dr. O. Tuleškov
Vydalo Křesťanskosociální hnutí
ve spolupráci s Nezávislou skupinou Věrni zůstaneme a Českým národním
sdružením. Praha, 5. listopadu 2018
Webová adresa: www.ceskenarodnilisty.cz e-mail:vydavatel@seznam.cz
Facebooková adresa:https://www.facebook.com/pages/%C4%8Cesk%C3%A9-n%C3%A1rodn%C3%AD-listy/490810227709170?ref=hl